Getuigenissen

Welzalig zij, die zijn getuigenissen bewaren, die Hem van ganser harte zoeken. (Psalm 119:2)

In de weg uwer getuigenissen verblijd ik mij als over allerlei rijkdom. (Psalm 119: 14)


Beste allemaal,

Het doorgeven van het getuigenis is geweldig! We bouwen elkaar op in geloof. We vertellen wat God doet. We planten een zaadje in iemands hart zodat het wonder zich kan herhalen door het geloof dat wordt opgewekt.  Daarom besloot ik om een heleboel getuigenissen te delen uit mijn periode in Terneuzen. De getuigenissen zijn tijdloos. De komende periode hoop ik er nog meer te schrijven uit deze bijzondere tijd.

Tijdens de lockdown periode waarin wij ons huis niet mochten verlaten had ik wat meer tijd. Ik vond het erg fijn om iedere week een bemoedigende blog te mogen versturen. Ik wil dit zeker zeer frequent blijven doen. Of het mij iedere week lukt weet ik niet. Ik vind het bemoedigend om te horen dat mijn berichten mensen raken.

De komende maanden hoop ik steeds meer te vertellen over ons huis van gebed in Kroatië. Onze visie en dromen maar zeker ook de getuigenissen die er uit voortvloeien. Hier een paar getuigenissen van de afgelopen tijd....

Ontwortelde boom: 
Een aantal goede vrienden waren verleden jaar mei op bezoek bij ons voor een aantal dagen van gebed en bemoediging. We hadden besloten om op de laatste dag bij de rivier achter ons huis te gaan bidden. Rivieren zijn de levensaders van de aarde. Misschien soms ook wel in geestelijke zin. Na wat onderzoek kwam ik er achter dat satan aanbidders en volgelingen van Oosterse guru's  en godsdiensten in Europa vaak hun rituelen uitvoeren bij de bronnen van rivieren. Nu wil ik daar niet te veel aandacht aan besteden. Maar het gebed voor een rivier is zeker niet overbodig. Op het moment dat we aan het bidden waren gebeurde er iets heel wonderlijks. Een grote krachtige boom aan de oever kwam met donderend geruis in de rivier terecht, met wortel en al. Er was geen natuurlijk verklaarbare reden voor deze val. Maar het maakte ons stil. Ik moest denken aan de woorden van Jezus:

De Here zeide: Indien gij een geloof hadt als een mosterdzaad, gij zoudt tot deze moerbeiboom zeggen: Word ontworteld en in de zee geplant, en hij zou u gehoorzamen. (Lucas 17:6) 

Genezing van nierfalen:
Twee jaar geleden was ik op bezoek bij deze oude vrouw in Topusko. Samen met haar man wonen ze op een totaal verlaten plek, helemaal zelfvoorzienend. Hun beide ouders werden voor hun ogen de keel doorgesneden in de tweede wereld oorlog en ze groeiden beide als wees op. Kinderen hebben ze nooit gekregen. De man werd door de Duitsers na de dood van zijn ouders zo hard bij zijn arm gepakt en in het brandende huis gegooid dat hij er een totaal misvormde arm aan heeft overgehouden. Hij heeft kunnen vluchten. Zulke verhalen maken je stil en bewogen. De vrouw lag twee jaar geleden zwaar ziek op bed. Ze zag geel. Haar nieren werkten niet meer. Haar ogen stonden helemaal raar en het leek of ze ging sterven. Ze had geen moed meer om nog naar een ziekenhuis te gaan. Ze was toen al 91 jaar, het was genoeg voor haar. Toch hebben Helga en ik haar gezegend en voor haar gebeden. Omdat deze mensen geen telefoon hebben en ik er ook niet al te vaak kom wist ik eigenlijk niet hoe het verder zou gaan. Toen ik een paar maanden daarna weer op bezoek ging was ik van binnen op het "ergste" voorbereid (waar was mijn geloof?). Maar toen ik aan kwam rijden zat deze vrouw kerngezond sokken te breien voor het huis. Even later ging ze weer houthakken. Zou voor God iets te wonderlijk zijn? Verleden week bezocht ik ze weer en inmiddels is ze 93 jaar loopt ze nog steeds rond.

Soms krijg ik wel eens het verwijt van bepaalde christenen dat ik meer moet evangeliseren naar deze mensen toe. Ik ga daar meestal niet op in. Maar ons doel is om deze mensen gewoon lief te hebben en ze te zegenen. We zegenen ze met ons bezoek in hun vaak wanhopige omstandigheden. We zegenen door voor en met ze te bidden. We zegenen met een leuk voedselpakket dankzij uw steun.  In feite zegenen we niet met een boodschap maar met Gods tegenwoordigheid.










Een auto cadeau voor Milena
Milena, onze vrijwilligster bij de stichting die regelmatig meegaat op ronde, heeft een pittige baan. Ze werkt voor een Chinese werkgever met diverse outlet bedrijven in Kroatië waar Milena leiding aan geeft. Haar baas was niet bepaald gul, niet met loonsverhogingen en ook niet met een auto van de zaak. In haar eigen auto legde Milena in een jaar tijd meer dan 50.000 kilometer af voor de zaak. Maar de reiskostenvergoeding stond niet in verhouding met de werkelijk gemaakte kosten. Ik wees haar er op dat ze toch moest aandringen op een auto van de zaak bij haar baas. Maar haar baas leek onwrikbaar. We zijn er voor gaan bidden en enkele weken geleden belde Milena mij op met het bericht dat haar baas haar een auto cadeau had gedaan. Dus niet eens een auto van de zaak maar gewoon een compleet gratis auto op haar naam.

Corruptie schandaal aangepakt: 
Iedere middag tussen 14.00 en 14.30 uur nemen Helga en ik een moment van gebed waarin we zegeningen uitspreken en voorbede doen. Al maanden bidden we dat er een einde mag komen aan corruptie schandalen in Kroatië. Op grote schaal worden enorme stukken bos vaak illegaal gekapt. Daar gaan miljoenen euro's in om. Bizar is ook nog dat deze prachtige bomen in de biomassa of "schone" elektriciteits- centrales belanden in West Europa. Afgelopen vrijdag werden er 15 mensen opgepakt door de politie in een grootschalige anti corruptie actie. Waaronder de directeur van het Kroatische Staatsbosbeheer. We bidden voor gerechtigheid. Dat is ook de komst van Gods koninkrijk!

Een vriend in de Oekraïne: 
Met enige regelmaat schrijf ik met een bevriende fotograaf uit de Oekraïne. Een paar weken geleden vertelde hij mij dat zijn vrouw met spoed een operatie moest ondergaan vanwege een gezwel in haar borst. Ik zei hem dat wij hier voor zouden bidden. Ik schreef hem een gebed uit via google translate in het Oekrains en vroeg hem dit voor te lezen aan zijn vrouw. Een paar dagen daarna gingen zijweer naar de arts en deze zei geen noodzaak meer te zien voor een verdere spoedoperatie. We zijn God dankbaar voor dit mooie wonder en deze vriendschap.

Update bouwvorderingen: 
In december 2017 kochten we een mooi stuk grond aan de rivier de kupa waar we uiteindelijk ook zijn gaan wonen. We zijn verleden jaar begonnen de stal op te knappen. De muren zijn blijven staan maar verder wordt het helemaal vernieuwd. Het is ons grote verlangen dat deze plek een gebedshuis mag zijn voor alle volken. We maken er een paar mooie gastenkamers. Tevens is er een plek voor een caravan of camper. We willen de verbouwing stap voor stap doen. Dit omdat we ons andere huis nog niet verkocht hebben en een dergelijke investering is best kostbaar. Maar in geloof zijn we alvast begonnen. We hopen je hier te ontmoeten in de toekomst.





Ik schrijf hier over alle mooie dingen die God doet en die er om ons heen gebeuren. Is er geen strijd, geen moeilijkheden? Moet ik deze ook niet schrijven om meer "balans" in dit verhaal te krijgen? Soms is er meer strijd dan overwinning. Maar deze mooie dingen deel ik om elkaar te bemoedigen.

Jezus wil van ons levende tempels van Zijn Heilige Geest maken. Het is zo mooi om Zijn licht en liefde te mogen verspreiden in deze wereld. Als je bemoedigd wil worden ga dan anderen bemoedigen! Natuurlijk ontvangen we bemoediging als we naar preken luisteren en naar kerkdiensten gaan. Maar wees de kerk, stap uit, bid veel en breng de heerschappij van Gods koninkrijk op de plaats waar je bent en voor de persoon die God op je pad brengt.

Vele groetjes, René




Reacties