Connected

Bij ons huis in Pribanjci is een behoorlijk stuk grond. Bijna een hectare. De vorige eigenaar had er enorm veel geplant. Echter toen wij het huis kochten stond het al vijf jaar leeg en was de boel enorm verwaarloosd.

Ik wil er een tuin van maken waar toekomstige gasten heerlijk kunnen vertoeven maar die bovendien het nodige aan noten en fruit opbrengt. Ik werk niet echt volgens een plan maar het begint er op te lijken. Van de oude balken in de kelder hebben we een kruis laten maken. Dat komt op een mooie rustige plek in de tuin te staan.

De druiven waren er eigenlijk het slechts aan toe. Het niet snoeien van een druif levert alleen maar blad op en de plant sterft uiteindelijk van uitputting.

De oudste druivenplant gaf ik eigenlijk weinig hoop meer. Veel vrucht zat er niet meer aan afgelopen zomer. Toch heb ik hem flink en drastisch gesnoeid een paar maanden geleden.

Enkele weken terug, begin maart, zag ik opeens behoorlijke plasjes water onder de druivenplant. Het voorjaar is al vroeg begonnen en het is hier al lekker warm. Ik vroeg mij af waar al dat vocht toch vandaan kwam. Toen zag ik dat de druivenstronk letterlijk aan het lekken was. Diep van binnen was er een stroom op gang gekomen die door heel de plant geleid moest worden. Echter, de kracht was zo sterk dat er "lekkage" kwam.

Dat zette mij aan het denken. Jezus sprak over de innige verbintenis met Hem in Johannes 15, over de ware wijnstok, die Hij is, en wij als de druivenranken. De aanwezigheid van Jezus in ons betekent ook dat wij gaan "lekken". De stromen van levend water die op gang komen vanuit ons diepste binnenste.

Ik had nog nooit eerder een druivenplant zien lekken. Maar de kracht en de vastberadenheid van de plant om vrucht voort te brengen, hoe verwaarloosd die ook was, geeft mij hoop.

Hoop voor mensen, hoop voor de kerk.

Voel je de pijn van het snoeien, een moeilijke periode, onzekerheid? Mensen spreken over het opgeven van hun vrijheden momenteel. Maar toen we Jezus gingen volgen gaven we al onze vrijheid op om waarlijk vrij te zijn. Laat het stromen!

De stromen van leven water in ons, dat is de hoop voor deze wereld. Het is de diepe vreugde van verhoorde gebeden.

Dit is ook waardoor mensen tot ons aangetrokken worden.

Blijf dicht bij Hem!

Veel vreugde en blijdschap!

Groetjes, René




Reacties

  1. Mooi geschreven bedankt voor de bemoediging. Vaak doet snoeien pijn en zijn we daar zo op gefocust dat we de groei niet zien.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Een mooi woord, het is wel blijven IN HEM, zoals in Joh 4 : 14 + 15
    dan komen stromen van LEVEND water.

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten